GoogleTranslate

maanantai 3. helmikuuta 2014

Ammattiyhdistysaktivistin tytär avautuu

Taustaksi tietämättömille; mun äiti oli eläissään aktiiviammattiyhdistysihminen. Toimi silloisessa KTV:ssä ja myöhemmin JHL:ssä niin kauan kun voin muistaa. Mua ärsytti nuorempana, se miten mutsi suhtautu asioihin. Mutta niinkuin kaikki voi varmasti sanoa, jotain asioita sieltä kotoa jää, halusi tai ei. Mut on aivopesty työläisen oikeuksilla ja velvollisuuksilla. Mä olen kuunnellut tuntitolkulla paasausta kotona ammattiyhdistyksistä ja niiden saavutuksista, pyöritellyt silmiäni mutsin kommenteille. Sille, että miksi meillä on 8:n tunnin työpäivä ja lauantaitkin vapaat.
Joskus kun menin ekaan oikeeseen duuniin, niin mutsi selvitteli mulle, missä voi käydä liittymässä liittoon ja niin edespäin. Lähetti mulle postissa esitäytetyt paperit ja sano antavansa mulle liitonmaksuja vastaavan sponssauksen, jos tuntuu pahalta maksaa pienestä palkasta liitonmaksua.
No sainkin kerran loistoidean ja heitin ihan piruuttani puhelimessa, että olen vaihtanut Loimaanliittoon, virhevirhevirhe. Jumpparuiskis mikä mellestys oli linjalla, sain kuunnella tauotonta monologia varmaan tunnin siitä, mitä "oikeat" ammattiyhdistykset ovat työntekijän eteen tehnyt. Kuinka mulle itsestään selvät asiat on lakoilla saavutettu.

Niin siihen ytimeen, palasin joulun jälkeen takaisin omiin hommiini. Kuulin ohimennen työkaverilta, että iltalisää on rukattu. Kaikki nämä aikaisemmat vuodet systeemi on ollut se, että jos työt alkavat kello 11 tai myöhemmin, maksetaan kompensaationa 20 % lisää tuntipalkaan niin kauan, kun alkavat juosta ylityökorvaukset. Se on ollut tosi mukava lisä sen TES:in mukaisen minipalkan päälle mitä meille maksetaan. Meinasin pudottaa korvani, kun kuulin, että iltalisän aloitus on rukattu kello 17. Mitä VITTUA!!! Ja kamalinta oli se, että kuka tästä kertoi perusteli sen sillä, että jos ei oltais kuulemma suostuttu, ollaa kaikki vakkarit työttömiä ja puolalaisia ja romanialaisia tilalla. Sorry, jos luet tän, mutta KUKAAAN ei voi uskoa tommosta shaissea. JOKAINEN tietää, ettei vakkareita voi laittaa pois ja ottaa halpatyövoimaa tilalle. Ja pahinta varmaan tässä on se, että meidän luottamusmies on suht näyttävässä roolissa paikallisosastossamme. Mä kuulen mun äidin äänen omassani, kun paasaan tästä.

Meidän pomo tilas meille ruokaa perjantaina ja alusti tilaisuutta parilla lauseella, kuinka hyvin menee. Tunteja on käytetty vähemmän kuin koskaan, mutta silti jo tänä talvena on käsitelty kalaa enemmän kuin koskaan aikaisemmin samalla ajanjaksolla. Mä jouduin pureen kieltäni, ettän äsähtänyt, että turpa kiinni niin kauan kun sä palkka pienenee ja työt vaan lisääntyy. Sain pidettyä suuni kiinni.

Mä olen kahden tulen välissä, mulla on sopimus missä lukee etuudet iltalisään, mä saan rissaamalla ton rahan takaisin, mutta se ei ole pointti. Mua sapettaa tuo toimintatapa niin, että sappinesteet lentää näytölle. Se yhtälö, että liitonedustaja tehtailee työnantajan kanssa moisen. Jättää asioista mitään tietävät siihen uskoon, että työpaikat on vaakalaudalla, on anteeksi antamatonta.

Mä laitoin liittoon viestiä, että tietääkö ne mitä meidän työpaikalla puuhataan, tietääkö ne oman edustajansa mestaroinnista. Jos tietävät eivätkä välitä, tämä tyttö käyttää ensi kuusta eteenpäin liitonmaksua vastaavan summan johonkin ihan muuhun. Nyt on norjalaisella ammattiyhdistysmaailmalla näytön paikka. Täällä liitoon kuuluminen ei vaikuta ansiosidonnaiseen, siihen on kaikki oikeutettuja. Ja silläpä juuri, liitolla ei ole muuta virkaa käytännössä kuin jotain tämmöistä tapahtuu.

Etkö ookin ylpee musta, Äiti?

Musta tuli sun tyttö, vaikka niin kauan vastaan taistelin.


Edit: Korjattu Pam JHL:ksi, kiitos Marru!

3 kommenttia:

  1. Kiitos hyvästä blogista, ihana lukea aitoja mielipiteitä suoraan sydämestä.

    VastaaPoista
  2. Hei Lotta :-) Äidin ammattiyhdistys oli KTV, ja sitten KTV:sta tuli JHL (ei koskaan PAM)

    VastaaPoista
  3. Marru, niin olikin. Mä jäin miettiin tuota omaa ammattiyhdistystäni ravintolavuosilta. Minäpä korjaan.

    VastaaPoista