GoogleTranslate

sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Norjalaista monopolia ja huonoa aasiakaspalvelua

Ja niinhän siinä sitten kävi, että Hurtigruten saa haistaa sen pitkän ja painua sinne minne aurinko ei paista. Todella työlään yhteydenottorumban saldo oli mistään mitään tietämätön palvelu puhelimessa.
Olisin tosiaan ollut vailla lauttapaikkaa vain autolleni lautassa joka kuljettaa myös matkustajia. Ja näiden alusten aikataulut ovat helposti tarkastettavissa netistä ja liputkin ostettavissa onlinena, jos olet matkustamassa itse, auton kanssa tai sitten ilman.
Tarkastin aikataulut itse jo aikaa sitten ja laskin, että kun laitan auton maanantaina kello 13.00 Sortlandista, on auto perillä ja minä vastassa torstaina kello 14.30 Bergenissä. Mutta ei, aasi palvelija väitti puhelimessa kiven kovaan, että auto on tässä tapauksessa vasta perjantaina Bergenissä. Ei sitten selvinnyt, että vedetäänkö autoani 10 km pitkän vaijerin perässä vai miten se on mahdollista.
En jaksanut vängätä, sanoin, että sitten täytyy lähettää auto sunnuntaina.
Selvä, mutta koska viikonloppuisin ei ole konttoria auki, pitää auto tuoda jo perjantaina ennen puolta neljää.
Mutta sitten se hinta.... 10500 norjan kruunua!!!!!! MITÄ V*****A! 1250 EUROA!!!
Jos matkustat itse laivassa, kaksi henkeä, auto ja hytti, hinta on noin 800 euroa.
Ja kun tosiaan tämän jälkeen olisi vielä jäänyt taivallettavaksi puolivuorokautta lautalla Tanskaan.

Ja kun ajattelee, että minä, auto, hytti ja aamupalat Hirtshalsista Färsaarten kautta Seydisfjorduriin maksaa 300 euroa, niin jossain on pakko olla sitä monopoliaseman luomaa ilmaa hinnassa. 

Sen huonon firman reitti


Minä. En. Ikinä. Käytä. Tuon. Firman. Palveluja. Piste.

Minä tyttö hyppään Hyundain puikkoihin vapunaattoaamuna ja ajelen Saltfjelletin ja Keski-Ruotsin kautta Göteborgiin ja lauttailen Fredrikshavniin. Noin 1900 km ja pari tankkiä löpöä.

Kova ajomatka, mutta on sitä pahempiakin nähty.

Niin ja vielä, olin niin järkyttynyt hinnasta, enkä siihen hätään keksinyt mitään, olin nielaisemassa jo tuon hinnan, mutta onneksi paikan varaaminen ei onnistunut ainakaan tämän vuoden asiakaspalvelijan kanssa ja hän lupasi soittaa, kun varaus on tehtävissä. No, siitä on huomenna viikko, eikä mulle ole soiteltu. Että tämäkin vielä, sinänsä haittaa, kun mitään rahtipaikkaa tarvikkaan enää, mutta kuvastaa hyvin toimintaa.

Edit: Varovaisuus muuten kannatti, sijoitin kaikkiin lippuihin muutaman kymmenen euroa peruutusturvaan ja peruin onnistuneesti lautan Hirlshalsiin ja lennon Bergeniin.
 


Sumuinen kuva, sumuiselta kuvaajalta, krapula.com

Sitten toinen juttu. Laiton Islannin tulliin sähköpostia tortaiyönä, kyselin miten pitää toimia, kun saavun ulkolaisen auton kanssa. Sain todella selkeän ja kattavan vastauksen perjantaiaamuna:


Good day

Yes if you bring your car to Iceland with the Ferry Norana  to Seydisfjordur

Then you ask the customs there to give  you  „  Temporary duty free driving permit „   for some months

Then you can have a copy of the registration certificate to show


Then you fill in a small form there with mostly information regarding the car , serialnumber, type, make , color and etc
And your name and .........


Later on if you are finally living in Iceland then you get in contact with the customs in order to get a value of the car and estimate the customs duties


Best regards

Tryggvi
Customs office
Reykjavik


Työlookia


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti